۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات کنگره 2022؛ 6 ماه مانده به انتخابات ،وضعیت قرمز برای دموکرات ها

انتخابات میاندوره ای کنگره سال ۲۰۲۲ در ۸ نوامبر، برابر با ۱۷ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. دراین انتخابات تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان ( هم اکنون ترکیب 221 دموکرات ، 209 جمهوری خواه و 5 کرسی خالی است ) و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا ( با وضعیف…

انتخابات میاندوره ای کنگره سال ۲۰۲۲ در ۸ نوامبر، برابر با ۱۷ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. دراین انتخابات تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان ( هم اکنون ترکیب 221 دموکرات ، 209 جمهوری خواه و 5 کرسی خالی است ) و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا ( با وضعیف فعلی جمهوری خواه و 50+1 دموکرات ) مورد رقابت قرار می‌گیرند .هم اکنون در این 34 کرسی مورد رقابت ۱۴ دموکرات و ۲۰ جمهوریخواه تکیه زده اند.

انتخابات اکنون در چه وضعیتی است ؟

هم اکنون انتخابات مقدّماتی و درون‎حزبی برای تعیین کاندیداهای انتخابات 2022 به طور جدّی آغاز شده است.
مطابق قوانین انتخاباتی ایالات متحده، ابتدا انتخابات در درون هر حزب برگزار خواهد شد و در نهایت در روز 8 نوامبر، نامزدهای نهایی احزاب به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. تا روز 9ام ماه می، انتخابات مقدماتی در 3 ایالت تگزاس، ایندیانا و اوهایو برگزار شده است. تا پایان می نیز تکلیف نامزدهای پیروز در انتخابات مقدماتی در 10 ایالت نبراسکا، ویرجینیای غربی، آیداهو، کنتاکی، کارولینای شمالی، اوریگن و پنسیلوانیا ، آلاباما ، آرکانزاس ، جورجیا مشخص شده و وضعیت باقی ایالت ها نیز به تدریج تا سپتامبر روشن خواهد شد.


• نکته قابل توجه تا این لحظه این است که اکثر کاندیداهای مورد حمایت ترامپ در حال غلبه بر دیگر رقبای جمهوری خواه خود در انتخابات های مقدماتی درون حزبی هستند. این اتفاق در شرایطی در حال رقم خوردن است که نامزدهای مورد حمایت ترامپ نه تنها از سرمایه اجتماعی ترامپ استفاده می کنند بلکه کمک‌های مالی رئیس جمهوری سابق آمریکا ذیل کمیته اقدام سیاسی تشکیل شده توسط ترامپ (Save America PAC) نیز نقش مهمی در پیروزی آن‌ها ایفا می کند.
در همین راستا در انتخابات مقدماتی در 2 ایالت ایندیانا و اوهایو که در روز سوم می انتخابات مقدماتی در آن‌ها برگزار شد، شاهد پیروزی 22 نامزد مورد حمایت دونالد ترامپ بودیم.

نظرسنجی ها چه می گوید؟

تا این تاریخ مجموع این نظرسنجی حاکی از برتری جمهوری خواهان در انتخابات پیش روی کنگره دارد:
• مطابق افکارسنجی جدید ABC News/Washington Post؛ 46 درصد مردم آمریکا در انتخابات 2022 کنگره به نامزدهای دموکرات و 45 درصد به نامزدهای جمهوری‌خواه رای خواهند داد.
• مطابق افکارسنجی جدید Marist Poll؛ 47 درصد مردم آمریکا در انتخابات پیش رو به نامزدهای جمهوری‌خواه و 44 درصد به نامزدهای دموکرات رای خواهند داد.
• مطابق افکارسنجی جدید Emerson College؛ 47 درصد مردم آمریکا در انتخابات 2022 کنگره به نامزدهای جمهوری‌خواه و 41 درصد به نامزدهای دموکرات رای خواهند داد.
• بر اساس نظرسنجی تازه YouGov نیز، جمهوریخواهان 42 درصد و دموکراتها 37 درصد حمایت رای دهندگان را کسب کرده اند .

ار سوی دیگر وضعیت رضایت از عملکرد بایدن در نظرسنجی ها نیز برای دموکرات ها نا امیده کننده است :
• بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی ها ،میانگین نظرسنجی ها در 9 می 2022 نشان می دهد هم اکنون بیش از 52 درصد از عملکرد بایدن ناراضی هستند و در مقابل تنها 41.9 درصد از عملکرد بایدن رضایت دارند.

• این در شرایطی است که مطابق افکارسنجی جدید موسسه YouGov ، در مسئله اقتصاد: 37 درصد عملکرد او را تایید میکنند و 63 درصد با عملکرد او مخالف هستند و در مسئله تورم: 31 درصد عملکرد او را تایید میکنند و 69 درصد با عملکرد او مخالف هستند.
درصورت ادامه ی این شرایط ( که بررسی روند نظرسنجی ها نشان از پایداری آن در 4 ماه گذشته می دهد ) ، دموکرات ها در انتخابات آتی کار دشواری برای حفظ برتری خود در کنگره خواهند داشت.

با این شرایط، نتیجه چه خواهد شد ؟

بطور خلاصه ، دموکرات ها برای حفظ برتری خود در کنگره با 4 مشکل اساسی روبرو هستند :
1- الگوی تاریخی حاکم بر آمریکا که حزب رئیس جمهوری مستقر به طور معمول کرسی های خود را در اولین انتخابات میان دوره ای کنگره در دوره نخست ریاست جمهوری اش از دست می دهد. (در ۲۲ سال گذشته این الگو برقرار بوده است )
2- مسئله اقتصاد ، مشخصا تورم و قیمت سوخت
3- کاهش محبوبیت بایدن و کاهش رضایت از عملکرد دولت دموکرات ها
4- کاهش میل و رغبت جوانان دموکرات برای مشارکت فعال در انتخابات

• در خصوص مسئله تورم و اقتصاد ، مهم است که بدانیم اولا در 10 سال گذشته مساله اقتصاد همواره مهمترین مشکل آمریکا از دید شهروندان آمریکا بوده است.

و درهمین زمینه ،مساله تورم نیز که اکنون رقمی نزدیک به 8.5 درصد را تجربه می کند (رقمی که در 4 دهه گذشته بی سابقه است) تبدیل به مهمترین نگرانی اقتصادی آمریکایی ها شده است . نظرسنجی Country Financial/Ipsos در مارس 2022 نشان می دهد مسئله تورم بیش از 90 درصد مردم آمریکا بسیار زیاد و زیاد نگران کرده است.

• هم چنین نظرسنجی ها نشان می دهد مسئله تورم هم اکنون مهمترین مساله ی اقتصادی است که آمریکایی ها را نگران کرده است . بر اساس افکارسنجی جدید موسسه گالوپ در مارس 2022 ، 17 درصد از آمریکایی ها تورم را مهم ترین مساله امروز آمریکا دانسته اند. این میزان در ژانویه 2022 تنها 8 درصد بوده است. هم چنین در خصوص مسائل غیراقتصادی ، 22 درصد مدیریت ضعیف دولت و 9 درصد نیز منازعه روسیه و اوکراین را مهمترین مساله قلمداد کرده اند.در همین راستا ، مطالعه گالوپ نشان می دهد که مسئله تورم چگونه از ژانویه 2021 در افکارعمومی آمریکا به عنوان مهمترین مسئله پیش روی آمریکا ، مطرح شده و در ماه های بعد نیز روندی صعودی داشته است.با توجه به این واقعیت محور اصلی کمپین تبلیغاتی جمهوری خواهان ، بر زیرسوال بردن عملکرد دولت بایدن و دموکرات ها در مسئله تورم و قیمت سوخت ، متمرکز شده است . به باور جمهوری خواهان در صورت ادامه ی وضعیت فعلی تورم ، سطح نارضایتی از عملکرد بایدن کماکان بالای 50 درصد حفظ خواهد شد و آنها در چنین شرایطی خواهند توانست فضای انتخابات آتی را به سمت مطلوب خود هدایت کنند و کنترل کنگره را بدست بگیرند.
لذا تا زمانی که بحران اوکراین و مسائل مرتبط با آن ( افزایش قیمت غلات و محصولات غذایی و قیمت سوخت ) مرتفع نشود ، بعید است توفیقی برای دولت بایدن در این زمینه بدست آید .به تبع این مسئله کاهش رضایت از عملکرد بایدن نیز ادامه دار خواهد بود و شاهد تغییر محسوسی در این زمینه نخواهیم بود.
• در مسئله کاهش میل و رغبت بدنه ی جوان رای دهندگان ، دموکرات ها در تلاش هستند اقشار جوان را ( که بیشتر به افکار دموکرات ها نزدیک هستند ) با مساله سقط جنین و ملغی شدن قانون Roe vs Wade در دیوانعالی توسط قضات محافظه کار گماشته سابق و اسبق روسای جمهوری جمهوری خواه ، تهییج کرده و پای صندوق های رای بیاورند. از این رو در ماه های آینده شاهد برجسته سازی این مسئله در رسانه ها و کمپین ها ، اعتراضات و کنش های خیابانی فعالان اجتماعی حول این موضوع خواهیم بود. اینکه چقدر در این زمینه موفق خواهند شد و این کنش سیاسی چقدر در صندوق های رأی اثرگذار است هنوز مشخص نیست. اما باید توجه داشت که بر اساس نظرسنجی ها مسئله اقتصاد مسئله اول شهروندان آمریکا و مسائل اجتماعی نظیر سقط جنین مسئله ای در اولویت بعدی آمریکایی ها است.• هرچند زود است 6 ماه مانده به انتخابات آن هم انتخابات بشدت سیال و قطبی شده آمریکا را پیش بینی کرد اما من حیث المجموع بر اساس شرایط موجود الان ، با توجه به این واقعیت که هم اکنون چشم اندازی برای پایان جنگ در اوکراین در کوتاه مدت وجود ندارد ، شرایط برای دولت بایدن برای بهبود شرایط کلی اقتصاد و مشخصاً تورم مواد غذایی و سوخت تغییر بسیار دشوار خواهد بود ، لاجرم وضعیت رضایت از عملکرد دولت بایدن نیز شاهد تغییر محسوسی نخواهد بود و در چنین شرایطی می توان به احتمال بالا ، کنگره را در نوامبر 2022 در تصاحب جمهوری خواهان قلمداد کرد.

عضویت
به من پیام بده
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
تهران-چهارراه ولیعصر-قبل از برادران مظفر-پلاک907

مشاور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

اندیشکده راهبردی «جریان» که فعالیت خود را از سال 1399 برپایه بهره گیری از جمعی از کارشناسان جوان و صاحب نظر در حوزه سیاست خارجی آغاز کرده است، اندیشکده ای خصوصی است که بر روی مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تمرکز دارد. جریان رسالت خود را ارائه تصویری جامع و واقع بینانه مبتنی بر رویکردی دانش بنیان و مسئله محور با هدف بازاندیشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.
2763 327 935 98+
info@jaraian.org