۸ فروردین ۱۴۰۱

شبه قاره هند به روایت آمار

بررسی بودجه نظامی کشورهای شبه‌قاره در سال مالی 2021 اطلاعات جالبی از این منطقه به دست می‌دهد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود بودجه نظامی هند بالاترین میزان را به خود اختصاص داده و برخلاف انتظار، بودجه نظامی پاکستان از میانماری که این روزها توسط خونتای نظامی اداره می‌شود کمتر است.  از سویی اگر بودجه دفاعی کشورها را به سرانه وسعت سرزمینی و جمعیتی مقایسه کنیم، در کمال شگفتی، شری‌لانکا را در صدر جدول  منطقه شبه‌قاره مشاهده می‌کنیم. از سویی سرانه 15 دلار به ازای هر کیلومترمربع برای افغانستان، کم‌ارزش‌ترین خاک را به این کشور در منطقه شبه‌قاره هند اختصاص داده است. همچنین شهروندان افغانستانی کمترین میزان تحمیل هزینه‌های دفاعی را به خود اختصاص داده‌اند که همین میزان کم نیز همواره مورد توجه منتقدان دولت اشرف غنی  بود زیرا معتقد بودند که همین میزان کم نیز در خدمت قراردادهای مشکوک نظامی قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه کرونا به‌شدت اقتصاد منطقه را تحت تأثیر خود قرار داده است، میزان سرمایه‌گذاری زیاد کشورهای شری‌لانکا و میانمار در حوزه نظامی را می‌توان به دریافت وام‌های کلان این دو کشور از چین نسبت داد. وام‌هایی که می‌توانند تحت قالب بودجه‌های دفاعی منافع زیادی را برای خاندان راجاپاکسه در شری‌لانکا و خونتای میانمار فراهم کنند. بودجه دفاعی 61 میلیارد دلاری هند نیز نتوانسته انتظارات ارتش این کشور به جهت افزایش توان نوسازی سازمان ارتش و تأسیس پایگاه‌های نظامی در مرز مشترک با چین، را فراهم کند. بیپین راوت فرمانده فقید ارتش هند که در سال 2021 جان خود را در یک سانحه هوایی از دست داد، همواره از این موضوع شکایت می‌کرد و حتی سیاستمداران این کشور را از تشدید جنگ لفظی با پکن بر حذر می‌داشت زیرا معتقد بود نیروهای نظامی هند نمی‌توانند بیش از 9 روز در مقابل ارتش چین مقاومت کنند. فشار اقتصادی شدید ناشی از کرونا، سیاست‌های پولی و مالی غلط دولت عمران خان و امتناع چین از ادامه سرمایه‌گذاری مؤثر در پاکستان، در بودجه دفاعی این کشور نیز رخ نمایانده است. ارتش پاکستان که مطابق با قانون اساسی، قیم سیاسی و امنیتی این کشور است، ناچار شده در سایه بحران اقتصادی حاضر و اعتراضات شدید جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM) به دخالت ارتش در روند دموکراسی این کشور، دست به ریاضت اقتصادی بزند تا شاید وجه خود را بازیابی کند.

به‌طورکلی هندسه جدید منطقه امنیتی هند-آرام که شامل ائتلافات، اتحاد و سازمان‌های نوظهور خواهد بود، تحت تأثیر افزایش شدت جنگ سرد جدید در میان چین و ایالات‌متحده خواهد بود. از سویی بودجه نظامی کشورهای منطقه تحت تأثیر این صف‌آرایی جدید تغییرات زیادی خواهد کرد، هرچند نمی‌توان از تأثیر بحران اقتصادی ناشی از کرونا بر هزینه‌های دفاعی بر کشورهایی که مدیریت مؤثری بر این بیماری داشته باشند غفلت کرد. درنهایت حتی اگر بنگلادش را از صف‌بندی پکن در مقابل دهلی‌نو خارج کنیم و بوتان، افغانستان و مجمع‌الجزایر مالدیو را از این معادله کنار بگذاریم، بازهم نمی‌توان از برتری جبهه چین در مقابل هند صرف‌نظر کرد.

برچسب ها:
تهران-چهارراه ولیعصر-قبل از برادران مظفر-پلاک907

مشاور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

اندیشکده راهبردی «جریان» که فعالیت خود را از سال 1399 برپایه بهره گیری از جمعی از کارشناسان جوان و صاحب نظر در حوزه سیاست خارجی آغاز کرده است، اندیشکده ای خصوصی است که بر روی مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تمرکز دارد. جریان رسالت خود را ارائه تصویری جامع و واقع بینانه مبتنی بر رویکردی دانش بنیان و مسئله محور با هدف بازاندیشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.
2763 327 935 98+
info@jaraian.org