۹ اسفند ۱۴۰۰

میزان پیشروی روسیه در اوکراین

با گذشت چهار روز از حمله روسیه به اوکراین، پیشروی ارتش این کشور به سوی کیف، پایتخت اوکراین ادامه دارد، اما خبرها حاکی از کاهش سرعت حرکت روس‌هاست. در جبهه شرقی نبرد در شهر خارکف ادامه دارد و اخبار ضد و نقیضی از چند بار دست به دست شدن شهر و بازپس گرفته شدن آن توسط نیروهای اوکراین به گوش می‌رسد. با این حال برخی کارشناسان انتظار دارند روسیه در روزهای آتی تجهیزات جنگی جدیدی را به خطوط مقدم نبرد منتقل کند تا با سرعت بیشتری مدافعان را کنار بزند.

موسسه مطالعات جنگ، با انتشار تحلیلی مدعی است کندی روند پیشروی روس‌ها ناشی از این واقعیت است که ارتش اوکراین را دست کم گرفته بودند. روزنامه نیویورک تایمز نیز با بررسی یک ویدیو مدعی شده نیروهای روسیه که در تلاش برای حمله به مرکز شهر خارکف بودند، توسط نظامیان اوکراینی به عقب رانده شده اند. در جنوب، نیروهای روسی به پیشروی شمال به سمت زاپروژیا ادامه داده و ماریوپل را محاصره کرده اند. همچنین روس‌ها حملات اولیه به شهر بندری بردیانسک را آغاز کرده اند. علیرغم کنترل جدایی طلبان تحت حمایت روسیه بر منطقه دونباس در شرق کشور، نیروهای روسی و جدایی طلب پیشروی عمده ای علیه نیروهای اوکراینی در آنجا انجام نداده اند.

همچنین از روز گذشته بلاروس نیز آمادگی خود را برای ورود به جنگ به نفع روسیه اعلام کرده و در مقابل اتحادیه اروپا تعهد کرده برای اوکراین جنگنده فراهم کند. «ولودمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین نیز که دو روز پیش مذاکره در بلاروس را رد کرده و خواستار برگزاری این مذاکرات در قدس شده بود، با برگزاری مذاکرات در بلاروس موافقت کرده است.

برچسب ها:
تهران-چهارراه ولیعصر-قبل از برادران مظفر-پلاک907

مشاور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

اندیشکده راهبردی «جریان» که فعالیت خود را از سال 1399 برپایه بهره گیری از جمعی از کارشناسان جوان و صاحب نظر در حوزه سیاست خارجی آغاز کرده است، اندیشکده ای خصوصی است که بر روی مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تمرکز دارد. جریان رسالت خود را ارائه تصویری جامع و واقع بینانه مبتنی بر رویکردی دانش بنیان و مسئله محور با هدف بازاندیشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.
2763 327 935 98+
info@jaraian.org