۱۶ فروردین ۱۴۰۱

گروه جی 7 واقعی!

گروه جی 7 فهرستی از دموکراسی‌های ثروتمند شامل برتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده است. در سال 2021 به ابتکار «بوریس جانسون»، نخست وزیر بریتانیا سه کشور استرالیا، هند و کره جنوبی نیز در نشست تابستانی گروه جی 7 شرکت کردند. ابتکار جانسون با هدف بسیج کردن کشورهای بیشتری در برابر قدرت اقتصادی فزاینده چین انجام پذیرفت.

اما سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا گروه جی 7 کنونی واقعاً شامل کشورهایی است که دارای بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به حسبا می‌آیند؟ در اینفوگرافی پیش‌رو 8 کشور اول جهان براساس شاخص تولید ناخالص داخلی در 5 دهه اخیر را مشاهده می‌کنید. در سال 2020 GDP چین از ایالات پیشی گرفت. پس از این دو کشور هند، ژاپن، آلمان و روسیه قرار داشته اند. روسیه در پی الحاق کریمه در سال 2014 از گروه جی 7 اخراج شد و اکنون نیز با تحریم های بی سابقه ای رو به رو شده است. با این حال روسیه در سال 2020 ششمین اقتصاد بزرگ جهان بود. اندونزی هفتمین کشور جهان از نظر حجم تولید ناخالص داخلی است و برزیل نیز هشتم بوده است.

برچسب ها:
تهران-چهارراه ولیعصر-قبل از برادران مظفر-پلاک907

مشاور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

اندیشکده راهبردی «جریان» که فعالیت خود را از سال 1399 برپایه بهره گیری از جمعی از کارشناسان جوان و صاحب نظر در حوزه سیاست خارجی آغاز کرده است، اندیشکده ای خصوصی است که بر روی مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تمرکز دارد. جریان رسالت خود را ارائه تصویری جامع و واقع بینانه مبتنی بر رویکردی دانش بنیان و مسئله محور با هدف بازاندیشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.
2763 327 935 98+
info@jaraian.org