۲۶ خرداد ۱۴۰۳

عصر چندجانبه‌گرایی محدود و خرده ائتلاف ها

«چندجانبه‌گرایی»، یکی از آشناترین و دیرپاترین مفاهیم روابط بین الملل است. این مفهوم به شکل گیری سازمان‌هایی بزرگ برای پیگیری اهداف و منافع مشترک کشورهای عضو اشاره دارد، سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ناتو از جمله نهادهایی هستند که براساس منطقه…

«چندجانبه‌گرایی»، یکی از آشناترین و دیرپاترین مفاهیم روابط بین الملل است. این مفهوم به شکل گیری سازمان‌هایی بزرگ برای پیگیری اهداف و منافع مشترک کشورهای عضو اشاره دارد، سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ناتو از جمله نهادهایی هستند که براساس منطقه چندجانبه‌گرایی شکل گرفته اند.

امروزه اما با مشخص شدن محدودیت‌های این دست سازمان ها از جمله ناکارآمدی و ساختار عریض و طویل و فرایندهای اجماع سازی نسبتا دشوار، روابط بین‌الملل باعث شده مفهومی جدید و البته شرقی تحت عنوان "Minilateralism" در سال های اخیر مطرح شود.

معادل این مفهوم در فارسی، «چندجانبه گرایی محدود» یا «خرده ائتلاف» گرفته شده است. در این سازمان ها تعداد محدودی از کشورهای عضو سازمان های بزرگ تر اقدام به ایجاد یک ائتلاف کوچک تر می کنند. کشورهای منطقه آسیا -اقیانوسیه پس از جنگ جهانی دوم حضور رسمی در ائتلاف های امنیتی و اتحادهای نظامی بزرگ را به دیده تردید می نگرند و خواستار دادن هزینه‌های حضور در این سبک ائتلاف ها نیستند. در عین حال تعداد زیادی از سازمان ها و ائتلاف های خرد در این منطقه وجود دارند؛ آسه‌آن و مشتقات آن، گفت‌وگوهای امنیتی چهارجانبه (استرالیا، هند، ژاپن و ایالات متحده) و پیمان استرالیا-بریتانیا-ایالات متحده آمریکا (معروف به‌ آکوس ) نمونه‌های اصلی این مورد به حساب می‌آیند. در اینفوگرافی اخیر برخی از مهم ترین خرده ائتلاف های این منطقه را می بینیم.

برچسب ها:
تهران-چهارراه ولیعصر-قبل از برادران مظفر-پلاک907

مشاور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

اندیشکده راهبردی «جریان» که فعالیت خود را از سال 1399 برپایه بهره گیری از جمعی از کارشناسان جوان و صاحب نظر در حوزه سیاست خارجی آغاز کرده است، اندیشکده ای خصوصی است که بر روی مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تمرکز دارد. جریان رسالت خود را ارائه تصویری جامع و واقع بینانه مبتنی بر رویکردی دانش بنیان و مسئله محور با هدف بازاندیشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.
2763 327 935 98+
info@jaraian.org