۹ دی ۱۴۰۲

ملکه فلسطینیِ اردن و آرمان قدس

رانیا یاسین، همسر پادشاه اردن یکی از مهمترین زنان عرصه سیاسی در منطقه خاورمیانه است که در نتیجه جنگ اخیر در غزه و حملات افسارگسیخته رژیم صهیونیستی با حضور رسانه ای در محکومیت این حملات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. رانیا یاسین که فلسطینی الاصل است و پدرش…

رانیا یاسین، همسر پادشاه اردن یکی از مهمترین زنان عرصه سیاسی در منطقه خاورمیانه است که در نتیجه جنگ اخیر در غزه و حملات افسارگسیخته رژیم صهیونیستی با حضور رسانه ای در محکومیت این حملات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. رانیا یاسین که فلسطینی الاصل است و پدرش از مهمترین سرمایه داران و تجار فلسطینی بود، بعد از 1948 به کویت رفت و دخترش در قاهره و ژنو تحصیلات اش را ادامه داد و در سال 1993 با عبدالله بن حسین که بعدتر ولیعهد و سپس پادشاه اردن شد، ازدواج کرد.

رانیا یاسین در طی سال های اخیر از فعالیت های سیاسی در اعیان اجتناب می کرد و عمده تمرکزش به فعالیت در زمینه آموزش، حقوق زنان و مشاغل زنان سرپرست بود. وی به دلیل ویژگی های ظاهری، علاقه به مد و تسلط به زبان انگلیسی مورد توجه رسانه های غربی بود بطوری که در سال 2011 توسط مجله هارپربه عنوان زیباترین ملکه، در فهرست فوربز هم جز 100 زن قدرتمند جهان قرار گرفت و رسانه های غربی نیز با مصاحبه هایشان او را به عنوان نماد زن موفق عرب در کانون توجه قرار دادند.

ملکه رانیا با وجود محبوبیت و شهرت در خارج از مرزهای اردن در داخل این کشور مورد انتقادهای جدی است که بخشی از این انتقادات به فساد مالی خانواده اش به ویژه برادرش در این کشور بازمی گردد. برادر مکله رانیا متهم است که با استفاده از رانت توانسته مسئولیت پروژه های پیمانکاری در شهر امان و شهرهای شمالی را به دست بگیرد که این امر مورد انتقاد جدی مخالفان وی به ویژه اردنی های اصیل می باشد.

از سوی دیگر سبک زندگی ولخرجانه ملکه اردن نیز زمینه دیگری از انتقادات به وی می باشد و این درحالی است که این کشور به دلیل وضعیت اقتصادی از کشورهای فقیر محسوب می شود کهه برای تامین هزینه های جاری وابسته به کمک های خارجی است. با این حال ملکه اردن برای فرار از این انتقادات مدعی بود که لباس ها توسط برندهای معروف غربی به طور رایگان به وی داده می شود و در واقع وی مدل این شرکت ها می باشد.

ملکه رانیا در زمینه آموزش هم در اردن مورد انتقادات جدی قرار دارد و بسیاری وی را به دست داشتن در فساد بخش آموزشی اردن متهم می کنند که طی آن معلم ها برای دریافت گواهی های آموزشی مربوط به ارتقا مقام باید در موسسه ای خاص تحت نظارت دفتر ملکه ثبت نام کنند. همچنین ملکه در سوق دادن دانشگاه های فناوری تحت نظارت فرزندش که اکنون ولیعهد اردن می باشد نیز نقش مهمی داشته که این موسسات فناوری عمدتا طرف قرارداد با شرکت های بزرگ های تک غربی است.

ورود رانیا به عرصه سیاست عمومی

با این حال ملکه همواره چهره های پنهان در عرصه سیاسی بود و وارد درگیری های سیاسی نمی شد اگرچه با بهره گیری از تیم تبلیغاتی آمریکایی در شبکه های اجتماعی حضور پر رنگی داشت ولی حضور رسانه ای اش را غیر سیاسی تعریف کرده بود. اما این روند با آغاز حملات گسترده رژیم اسرائیل علیه مردم غزه دچار تغییر شد و ملکه اردن این بار در حمایت از فلسطین وارد عمل شد و با سخنرانی از مردم غزه حمایت بعمل آورد.

این سخنرانی بعد از تجمعات بزرگ در بازار امان و مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در این شهر ادا شد که این امر می تواند عامل این سخنرانی منحصربفرد باشد. تحولات اخیر و قلیان اجتماعی فلسطینی های مقیم در اردن هنوز در لایه های اجتماعی وجود دارد و ورود ملکه به این پرونده در شکلی تمام قد و همینطور حضور رسانه ای ولیعهد(پسر ارشد وی) در تصاویر مربوط به ارسال کمک ها در واقع تلاشی هدفمند برای آرام کردن این جوشش اجتماعی فلسطینی ها مقیم اردن است.

تحولات جاری در غزه و برنامه های آتی رژیم برای کوچاندن فلسطینی ها بیش از همه تهدیدی برای اردن است و دموگرافی این کشور در صورت اجرای طرح های رژیم دچار تحول خواهد شد. هرگونه تغییر در توازن نیروهای اجتماعی در اردن می تواند منجر به وقوع بحرانی امنیتی در این کشور شود به ویژه که این کشور 40 سال قبل در نتیجه همین تغییرات دمگرافیک شاهد نبردی خونین بود که یاد آن هنوز از خاطر بسیاری از فلسطینی های مقیم و غیر مقیم پاک نشده است.

برچسب ها:
عضویت
به من پیام بده
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
تهران-چهارراه ولیعصر-قبل از برادران مظفر-پلاک907

مشاور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

اندیشکده راهبردی «جریان» که فعالیت خود را از سال 1399 برپایه بهره گیری از جمعی از کارشناسان جوان و صاحب نظر در حوزه سیاست خارجی آغاز کرده است، اندیشکده ای خصوصی است که بر روی مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تمرکز دارد. جریان رسالت خود را ارائه تصویری جامع و واقع بینانه مبتنی بر رویکردی دانش بنیان و مسئله محور با هدف بازاندیشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.
2763 327 935 98+
info@jaraian.org